hos Knud Erik Antonsen, Hybenvænget 5, Herlufmagle.
DAGSORDEN:
- Godkendelse af referatet fra sidste møde den 27. august
Referatet godkendt. - Siden sidst: Afviklingen af Hventuren, den 29. august. samt turen til Borgcenteret i Vordingborg den 24. september
Hventuren havde et godt forløb. 55 deltagere nød det dejlige vejr ,gode oplevelser og hyggelige samvær.
Turen havde et mindre underskud på ca. 1000 kr.
Borgturen havde også pæn tilslutning med 30 deltagere, der oplevede en spændende dag med den nye teknologi på
Gåsetårnsområdet og efterfølgende besøg på Rosenfeldt. - Orientering om situationen omkring årbog og næste års program?
Mogens Bak har udsendt en tidsplan.
I forbindelse hermed drøftedes pakning, udsendelse og andre praktiske ting.
Årbogen tegner til at få et sidetal på 72 .Enkelte artikler er allerede afsendt til Trykkeriet. Opsætningen skal være færdig d. 17/11,
og trykkeriet kan levere de færdigtrykte eksemplarer tirsdag den 1. december.
Årsprogrammet udfærdiges af formanden, og omtalen af de enkelte arrangementer med pris og evt. illustration fremsendes til Jens
snarest muligt
Følgende tilbud vil indgå i programmet: Tilmeldingsfrist og priser påføres
5.-6.-7. maj-16 : 3 dages tur til Østjylland (Anette C) .
11/6 : Tur til Brede med besøg ved Mølleåen ,”industrien i det grønne”(Jens H.)
27.-28/8: 2 dages tur til Grænselandet mod syd med byrundture i bl.a. Lübeck og Wiesmar (Vagn N)
18/9 Tur til København med besøg på Arbejdermuseet og politimuseet (Mogens N.)..
Årsmødet: finder , så vidt muligt, sted den 12/3 –16 på Rønnebæksholm, foredrag: Jutta Bojsen -Møller (formanden undersøger)
Hvor mange bøger og programmer skal trykkes? Mogens B. undersøger og melder ud til Aase og Jens H.
Porto : Aase bestiller portoen, girokort og kuverter. Pas på forsendelsens vægt.
Følgesedler med oplysning af kontingent udarbejdes af trykkeriet (pas på kontingentet er 175 kr!!. )
Labels til kuverter og påtryk af girokort: (Jens H.)
Pakning af årbøger og årsprogram finder sted på trykkeriet, Faxe Bogtryk, mandag den 7. december, kl. 9.
Deltagere i pakningen tilmelder sig til Kassereren
Efter pakning spises lidt frokost sammen. Aase bestiller smørrebrød. Drikkevarer medbringer man selv.
Præsentation af årbogen: Mogens B. undersøger muligheden for at besøge Nysø, lokale i selve museet,
fredag den 11.december, eftermiddag.
- Tilretning af foreningens vedtægter og forretningsorden:
Vedtægter skal fremlægges på generalforsamlingen: Ny overskrift: “Vedtægter for Historisk Samfund for Præstø Amt ,
tilføjelse “det tidligere Præstø Amt”.
§ 3 Samfundets bestyrelse består af 9 medlemmer, Tilføjes: incl. årbogsredaktøren. De vælges på generalforsamlingen ved simpelt
stemmeflertal for tre år ad gangen. Samtidig vælges 2 suppleanter. Genvalg kan finde sted.
Forretningsordenen: Under I. Konstituering og organisation, punkt 3 , ændres ordlyden til:
“Bestyrelsesmøderne er lukkede møder. Der udbetales ikke vederlag for bestyrelsesmedlemmernes deltagelse i arbejdet.
Dog se III punkt 4
III Regnskabsforhold og økonomirapportering: punkt 4: Honorarer: Som kompensation for udgifter og forbrug af mange
timer vedr. Årbogen får redaktøren et honorar i forhold til de gældende regler om “Honorering af frivilligt arbejde”. (betaling bagud)
Til formand og kasserer udbetales ligeledes en godtgørelse på 2000,- kr. (forud til hver)
IV Tegnings- og fuldmagtsforhold: punkt 2: Til at disponere over konti og beholdninger i banker til varetagelse af den almindelige
drift gives fuldmagt til den regnskabsmæssigt tilforordnede eller kassereren samt formanden.
Foreningen er tilsluttet netbank har E-boks og digital postkasse. - Hjemmesiden: Der er indlagt beskrivelser af afviklede ture. Siden er ført up to date. – Mogens vil videreudvikle “Registeroversigt
for årbøger” fra 2002, således at hver årgangs indholdsfortegnelse vil blive opført i det nye register . - Økonomi: Kassereren orienterede om status på foreningens konti.
- Eventuelt: John Bennedsens dødsfald (tidl. medlem af bestyrelsen)
- Næste møde: Næste møde finder sted hos Hanne Tømmerup, Tjørnevej 10, Fensmark onsdag den 20/1-16, kl. 19
Referat: Knud Erik Antonsen