Årsmøde med generalforsamling Lørdag den 17. marts 2018 i Café Algade, St. Heddinge

I caféen i Algade, hvor der tidligere var bank, skulle vi mødes kl. 14.00. På netop det sted udførte Det borende X sit sidste pengeskabstyveri, før politiet efter 22 års undren og leden efter Julius Alfred Thorvald Framlev endelig kunne afsløre og arrestere ham. Han fik 8 års fængsel i Horsens Statsfængsel, men døde efter 2 år i 1933.

I perioden fra 1909 til 1931 havde han ved fingerfærdighed og viden om låse (han var uddannet låsesmed!) foretaget indbrud over hele landet, mest Sjælland og altid statslige eller kommunale kontorer samt banker. Hans særlige teknik og årvågenhed gjorde, at han altid nåede væk og kunne fortsætte sit daglige arbejde. Han kaldte sig forretningsdrivende og havde da også forskellige erhverv, såsom grøntforretninger og transport, men alle hans forsøg som ærlig mand mislykkedes og han måtte supplere sin og konens indtægt fra pengeskabstyverier. Denne informative og humoristiske beretning og meget mere fortalte Mogens Bak-Hansen os om inden generalforsamlingen, som begyndte kl. 16.00

Velkomst ved Jens Hallqvist

1 VALG AF DIRIGENT

Til dette valgtes tidl. bestyrelsesmedlem Henning Nielsen.

2 FORMANDSBERETNING

Jens fortalte om årets aktiviteter og ture. Forårets tur til Fredensborg og Rungstedlund, som blev foretaget i egne biler og i efteråret

tur til Arbejder og Politimuseet i København med bus. Begge meget interessante og vellykkede arrangementer, hvor vi før Karen Blixen-turen havde hørt et interessant foredrag om baronessen og hendes liv i Afrika af Aase Schmidt. En idé til efterfølgelse.

Dette års forårsprogram – til Grundtvigskirken/Bispebjerg hospital – håber vi at gennemføre i private biler.

Sommerturen til Militære anlæg vil også blive i egne biler. Efterårets tur til Herlufsholm samt Holsteinborg og Sverige-turen er der stadig tilmelding til. Vi håber at der bliver nok interesserede til denne tur i august/sept. Vi skal være mindst 25 personer for at turen kan gennemføres og har spurgt Arkivet i Langebæk, om de vil deltage.

Jens oplyste at vi nu er 260 medlemmer, men det er sløjt med tilmeldinger til vore aktiviteter. Nyhedsbreve fra Mogens Bak-Hansen er virkelig en god idé, ligesom vores hjemmeside fungerer og bliver opdateret af Mogens Niss. Præsentation af Årbogen i december 2017 blev en succes. Samtidig er Faxe Bogtrykkeri blevet solgt til Sangill Trykkeri, så vi stadig kan få Årbogen trykt hos erfarne folk. Ejeren af Faxe Bogtrykkeri, Poul Christiansen, er tillige blevet valgt som suppleant i vor forening.

Til sidst takkede formanden bestyrelsen og medlemmerne for opbakning og interesse.

3 KASSEREREN FREMLÆGGER ÅRSREGNSKABET

I kassererens fravær fremlagde Jens det uddelte årsregnskab, som udviste et overskud på kr. 619,00. Dette overskud fremkommer af bogsalg og aktiviteter. Vores formue er på kr. 136.938,00. Regnskabet blev gennemgået og godkendt.

4 VALG AF MEDLEMMER TIL BESTYRELSEN SAMT VALG AF SUPPLEANTER OG REVISORER

Valg af formand – Jens Hallqvist blev genvalgt.

Valg af kasserer – Aase Schmidt blev genvalgt.

Valg af suppleanter – Jonna Pedersen blev genvalgt og nyt medlem Poul Christiansen blev valgt.

Valg af revisor og revisorsuppleant – Henning Nielsen og Erling Rasmussen blev genvalgt.

5 DRØFTELSE AF FORENINGENS FORHOLD OG FASTANSÆTTELSE AF KONTINGENT FOR 2018.

Bestyrelsen foreslog en forhøjelse på kr. 25,00 til i alt kr. 225,00. Denne stigning er på grund af dyrere porto.

Forsamlingen godkendte forhøjelsen.

6 BEHANDLING AF INDKOMNE FORSLAG.

Der var ikke modtaget nogle forslag.

7 EVENTUELT.

Ingen havde noget at berette, men almindelig hyggesnak.

Generalforsamlingen sluttede kl. 16.30. Referant Anette Christoffersen