Forårstur til Bornholm maj 2015

Torsdag den 14. maj tog vi afsted fra Præstø, Næstved, Ølby og Kastrup og videre mod Ystad med stop for smurte boller. I Rønne blev vi hentet af Bent fra det lokale busselskab, som i de flg. fire dage skulle køre os rundt på øen. Vores hotel Siemsens gård i Svaneke var fint og lå lige ved havnen. Efter god middag på hotellet gik vi alle en rundtur i byen, langs havnen og røgerierne.

Fredag den 15. maj gik turen til Natur Bornholm, som er et stort oplevelsescenter med udstillede fortidsdyr i tableauer, øens geologiske tid og meget mere. En engageret guide fortalte om stedet og udstillingerne, som omfattede fund fra Bornholms undergrund, modeller til forståelse af tiden, som tidsmaskine en lille biograf, hvor øens 1.700 millioner års tilblivelse pædagogisk blev forklaret af selveste Bent Jørgensen (fra Zoo i gl. dage).

Solen skinnede og vor tur til Klintebakken var smuk med orkideer, gøgeurt og små køer i det bakkede landskab. Klintebakken er en opgravet og nu blottet del af øen, hvor netop de tre bjergarter: Gnejs, Nexøsandsten og Balkasandsten kan ses. I den blotlagte forkastningszone er det muligt at skræve over 1.2 milliarder år. Den gamle gnejs og den 500 millioner gamle Nexøsandsten. Vi så forstenet sandbund, fossiler og “fandt” små stykker af millioner år gamle småstykker. Fantastisk !

Derefter frokost i Nexø gamle Røgeri, hvor diverse sild blev nydt med udsigt over vandet.

Eftermiddagens program var Bornholms Kunstmuseum ved Helligdomsklipperne, hvor museet fra 1993 (udvidet i 2003) ligger smukt placeret i tre niveauer ned til Østersøen. Igennem hele bygningen løber den hellige kilde, som før i tiden blev tillagt helbredende kraft.

Martin Bigum udstillede netop nu og nogle bifaldt denne kunstners farverige, skarpe og særegne malerier, men vi så alle de typiske bornholmske landskaber udført af forskellige danske malere og fortalt om af stedets guide. Da vi alle igen var samlede kørte vi til hotellet med Bent, som faktisk også var en slags guide, idet han fortalte stort og småt om de områder og byer vi kørte igennem.

Lørdag den 16. maj var dagen for Oluf Høst museet i Gudhjem. Vi blev vel modtaget af den kyndige guide og i Oluf Høsts hus hørte vi om hans ikke alt for morsomme liv, hans kones depressioner, hans søns død på Østfronten og så de vidunderlige malerier fra Bornholm. Haven bag huset var så dejlig, fyldt med vilde vækster, niveauer og steder for fordybelse. Så skulle der spises frokost igen og Gudhjems bedst beliggende restaurant serverede fiskebuffet til os. Tid til besøg i byens fristende butikker blev der også.

Østerlars rundkirke havde vi også bestilt tid til, men guiden kunne ikke fortælle, da kirken pludselig blev besøgt af en stor turistbus, men vi gik da selv rundt og op i kirkens to stokværk med fin udsigt og besværlige trapper.

Efter fin middag på Siemsens gård havde Anette besluttet, at hele holdet skulle til quiz på hotellets første sal, hvor vi fik kaffe, kage og en lille een. Quizzen blev vundet af Birthe C. og hun fik en æske chokolade for sejren.

Søndag den 16. maj skulle vi forlade Bornholm for denne gang. Bent var på pletten med bussen og da vi havde god tid, kørte hans os lidt mere rundt, så vi fik set rester af den gamle borg ved Almindingen og Dannebrog, som lå i Rønne havn. Ved middagstid var vi igen i Ystad, hvor Ørslev-bussen ventede og kørte os til de respektive opsamlingssteder. Alle 23 deltagere sagde farvel og syntes, at vi da havde haft en meget god tur.